یکی از مهمترین اجزای خودرو را دیفرانسیل تشکیل میدهد. این جز مهم وظیفه تغییر جهت انتقال نیرو را به عهده دارد. در واقع دیفرانسیل خودرو نیروی موتور را به قسمتهای مساوی تقسیم میکند تا هر قسمت چرخ را به گردش درآورند. دیفرانسیل یکی از خلاقانه ترین و مهمترین اجزای خودرو است که تاکنون اختراع شده است و از بخش های جدایی ناپذیر سیستم انتقال نیرو خودرو محسوب می شود، دیفرانسیل در زیر خودرو بین دو چرخ جلو یا عقب که قدرت موتور را بین دو چرخ تقسیم میکند. یک خودرو ممکن است یک یا دو دیفرانسیل داشته باشد.
قدرت موتور از طریق یک میلگاردان از خروجی گیربکس به چرخها منتقل میشود و باعث حرکت خودرو روبهجلو میشوند. وظیفه اصلی دنده دیفرانسیل این است که اجازه دهد چرخهای محرک سرعت چرخش متفاوتی داشته باشند با اینکه قدرت یکسانی از موتور به هر دوی آنها منتقل میشود.
وظیفه دیفرانسیل
- نیروی موتور را تغییر جهت داده و به چرخ ها می رساند .
- بعنوان آخرین مرحله تغییر دور و گشتاور عمل کرده و دور را کاهش می دهد.
- نیرو را به شکلی به چرخ ها می رساند که هر کدام بتوانند با سرعتهای متفاوت بچرخند .
روش کار دیفرانسیل
هنگامیکه خودرو در مسیر مستقیم حرکت میکند، دنده هرزگرد با کرانویل میچرخد و حرکتی حول محور خود ندارد. بنابراین دندههای کناری متصل به دنده هرزگرد با سرعت یکنواخت میچرخند. این یعنی وقتی خودرو در یک مسیر مستقیم در حال حرکت است کرانویل و دنده هرزگرد به صورت یکسان و با هم میچرخند و به این دلیل هر دو چرخ سرعت یکسانی را در این حالت دارند.
اما هنگام طی مسیر منحنی یا دور زدن چون چرخ داخلی مسیر کمتری را طی میکند، باید دور کمتری نسبت به چرخ خارجی بزند، در این حالت هرزگرد مربوط به دنده پلوس نمیتواند تمامی دنده را به دور جعبه دنده هوزینگ منتقل کند، سرعتش کم میشود، روی آن میلغزند و حول محور خود به دوران در میآید. این حرکت اضافی به دنده پلوس دیگر منتقل میشود و آن را با دور بیشتری میچرخاند.
چرخ خارجی که دور بیشتر و مسافت بیشتری را طی میکند، یادآور میشود که دنده هرزگرد فقط زمان طی مسیرهای منحنی یا دور زدن عمل نمیکند بلکه در مواقعی که به نحوی اصطکاک بین دو چرخ متفاوت باشد یا بار یکی از لاستیکها از دیگر کمتر باشد عمل میکند، مانند زمانی که یکی از چرخها روی یخ قرار دارد.
اما در بعضی از وسایل نقلیه سنگین از قفل کن دیفرانسیل استفاده می کنند قفل کن دیفرانسیل دو پلوس را با یکدیگر یک پارچه می کند و اتومبیل را در مکان برفی و غیره ممکن می سازد.
قطعات دیفرانسیل
هوزینگ، واشر مسی، دنده پلوس، هرزگرد، پینیون و کرانویل؛ هر کدام از این قطعات بخشی از وظایف مکانیکی دیفرانسیل را بر عهده دارند. قدرت موتور از طریق دنده پینیون به کرانویل منتقل میشود و کرانویل که متصل به دنده هرزگرد میباشد شروع به چرخش میکند.
دنده هرزگرد در دیفرانسیل با دو دنده کناری مرتبط است که نیرو را به چرخها منتقل میکند. و وقتی کرانویل قدرت موتور را از طریق دنده پینیون دریافت میکند به دلیل ارتباط با دنده هرزگرد این نیرو به دندههای کناری و سپس به چرخها انتقال مییابد. میتوان گفت دنده هرزگرد در میان اجزای دیفرانسیل یک قطعه حیاتی قلمداد میشود. چرا که این قطعه میتواند هم همراه با دنده کرانویل چرخش داشته باشد و هم میتواند به تنهایی به صورت هرزگرد حول محور خودش بچرخد.
اما دیفرانسیل در داخل ماشین آلات راهسازی مخصوصا برند کترپیلار که مورد برسی ما میباشد علاوه بر قطعات بالا دارای صفحه های مختلف و یوک و کپ یا کاپ هایی هم میباشد . نکته ای وجود دارد این است که این صفحه ها فقط در گریدر و بلدوزر های تولیدی این شرکت هستند و لودر های این شرکت دیفرانسیلی شبیه به خودرو های سبک دارند .
شرکت ما یکی از مجموعه های بزرگ واردکننده انواع یوک با ابعاد و طراحی های متفاوت میباشد که علاوه بر کیفیت مناسب ، دارای قیمتی مطلوب است و این یوک ها همگی از برند های مختلف مانند SSP , USP CGR , ITR هستند ، که این شرکت ها و کارخانه ها همگی در نقاط مختلف اروپا معتبر و صاحب نام میباشند .
اما درباره صفحه های دیفرانسیل باید گفت که صفحه های وارداتی شرکت ما با جنس های مختلف الاستومر (ELASTOMER) , گرافیت (DISC FRICTION) , آهنی (STEEL ) , برنزی (BRONZ) و آیرون (IRON) میباشد و برند انحصاری و اختصاصی مجموعه ما WELLMAN میباشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر از موجودی قطعات با ما درتماس باشید یا شماره فنی قطعه مورد نظر خودرا جست و جو کنید.