قطعات موتور

 


     یکی از بخش های مهم و به اصطلاح قلب تپنده هر وسیله نقلیه مکانیکی موتور آن میباشد و ماشین آلات راهسازی هم از این قاعده کلی مستثنا نمیباشند.موتور از اجزای مختلفی تشکیل شده است ، قطعات کوچک و بزرگی که هر کدام وظیفه خاص و مهمی دارند ، نبود هرکدام از این قطعات باعث اختلال در عملکرد موتور و ازکار افتادن آن میشود. بسته به ابعاد و اندازه و میزان کارایی هر وسیله نقلیه اندازه و شکل و طراحی موتورها متفاوت با کدیگر هستند اما روش کار هر کدام یکسان است و آن تولید انرژی مکانیکی با استفاده از انرژی شیمیایی است.

 


بلوک سیلندر :

     بلوک سیلندر، قطعه‌ای مستحکم از جنس چدن ( رایج‌ترین جنس به‌کار رفته در بلوک سیلندر به دلیل استحکام و مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار ) یا آلومینیوم ( وزن سبک‌تر و قابلیت انتقال حرارت بهتر، اما قیمت و پیچیدگی تولید بیشتراست) که سیلندرها را در خود جای داده است. سیلندرها، حفره‌های توخالی هستند که پیستون ها در آن‌ها به بالا و پایین حرکت می‌کنند. بلوک سیلندر، پایه‌ای برای نصب سایر اجزای موتور مانند میللنگ، سرسیلندر و… میباشد.

     مهم ترین بخش هر بلوک سیلندر تعداد سیلندر های هایی است که داخل آن طراحی و قرارگرفته است. سیلندر که همان استوانه توخالی موجود در بلوک است محفظه رفت و برگشتی پیستون را در موتورهای احتراق داخلی و یا رفت و برگشتی تامین می‌کند. سیلندر را می‌توان هسته مرکزی خودرو دانست چرا که احتراق در آن صورت می‌گیرد.

     گفته شد که بلوک سیلندر امکان قرار گرفتن سیلندرهای متعدد در کنار هم با آرایش خاص را فراهم می‌کند. در واقع بلوک سیلندر تعیین کننده نوع قرارگیری سیلندرها در کنار هم و در نتیجه نوع موتور است. بلوک سیلندر بر  اساس همین نوع آرایش به چند دسته تقسیم می‌شود.


سیلندر ها :

     تعداد سیلندرها در آرایش خطی۶ یا ۴ است. این سیلندرها در کنار هم به صورت خطی در ساختار بلوک طراحی می‌شوند. بلوک‌های خطی اولین و ساده‌ترین نوع آرایش سیلندر را در صنعت خودرو سازی از آن خود کرده‌اند و همچنان در خودروهای بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

 

3304 CATERPILLAR ENGINE MOTOR

 

     آرایش v شکل (خورجینی ) معمولا دارای 8 سیلندر است که در دو دسته 4 تایی در دو سمت بلوک طراحی می‌شوند. این دو ردیف با هم در وسط زاویه تند نسبت به زاویه قائم می‌سازند. البته موتور های خورجینی با 12 سیلندر هم وجود دارد که دودسته 6 تایی سیلندر در هرطرف بلوک قرار گرفته است.

     مدل های مختلف و متفاوتی از قرارگرفتن سیلندر ها داخل بلوک سیلندر وجود دارد اما با توجه به اینکه به مبحث مورد برسی ما مربوط نمیباشد از پرداختن به آن صرف نظر میکنیم.

 

3408 CATERPILLAR ENGINE MOTOR

 

     اما بحث اصلی ما که قرار به آن بپردازیم موتور های برند کاترپیلار میباشد ، این موتور ها بر روی لودر ها ، بلدوزر ها ، گریدر ها ، بیل های مکانیکی ، ژنراتور های برق ، برخی کشتی ها و بعضا بر روی تعدادی ماشین آلات راهسازی برند های چینی موجود در ایران قرار گرفته است. بسته به مدل هر دستگاه و میزان کارایی که از آن نیاز است موتوری که روی آن قرار گرفته است متفاوت با دیگری میباشد که به چند نمونه از آنها اشاره خواهیم کرد.

به عنوان مثال :

     لودر های مدل 950 . 920 . 930  . 950B . 950E و… برند کاترپیلار دارای 4 سیلندر خطی میباشند و به نام موتور های 3304 معروف است . لودر 966 . 966D . 966E .  و…  از این برند اما تعداد سیلندر بیشتر دارد و 6 سیلندر خطی میباشد و به نام 3306 معروف است . این مدل لودر ها ساخته شده اکثرا برای کارهایی نسبتا سبک مورد استفاده قرار میگیرند. اما هستن موتورهایی که 6 سیلندر خطی هستن اما برروی لودر های بزرگ تر قرار گرفتن مانند لودر 988G و نام موتور آن به 3456 معروف است، از لودر های 988G بیشتر در معادن استفاده میشود.

 

        3306 CATERPILLAR ENGINE MOTOR

 

    اما در این بین لودر هایی با قدرت بالاتر هم توسط این شرکت تولید شده که 8 سیلندر خورجینی هستند و طریقه قرارگیری سیلندر های این مدل را در بالا برسی کردیم . لودر های مدل //988B . 988F از این نوع موتور دارند و معروف به 3408E میباشند.

     اما در بین بلدوزر های این برند سازنده ، بلدوزر های D8N معروف ترین آن در کشورمان میباشد که دارای موتوری با 6 سیلندر و به صورت خطی است اما دارای تفاوت هایی با موتور های لودر 966 دارد پس نام این موتور ها 3406 میباشد. یا موتور بلدوزر های D8K که معروف به D342 میباشد.

     از برند کاترپیلار در ایران گریدرهایی هم وجود دارد که موتور تعدادی از آنها را برسی خواهیم کرد . ابتدا به موتور گریدر 16G میرسیم که این نوع موتور همانند بلدوزر های D8N میباشد. موتور گریدرهای 12G و 14G این شرکت 3306 و 120G و 130G هم 3304 میباشد.

     البته که در بالا فقط به تعدادی از موتور های این برند سازنده بر روی تعداد محدودی از دستگاه های آن پرداختیم و تعداد مدل دستگاه ها و موتور هایی که وجود داره بیشتر میباشد.

اجزای یک موتور :

میللنگ ، بوش شاطون (بوش گژینپین ) ، شاطون ، بوش میل سوپاپ ، میل سوپاپ ، سوپاپ ، گاید ، سیت های دود و هوا ، کاسه نمد ، میل سوپاپ ، دسته موتور ، واشر سرسیلندر ، پیستون ، بوش ، رینگ و … .

     

     شرکت ما واردکننده تخصصی این قطعات از موتور میباشد ، قطعاتی که کیفیت در ساخت آنها بسیار مهم است و مجموعه ما تلاش کرده تا بهترین تولید کننده های این قطعات را در دنیا شناخته و از این تولید کننده ها خرید کند .

      مجموعه ما با شرکت های FP DISEL , MAGRABER , WORLD , ITR , MAHLE همکاری دارد و واردات قطعات ما از این شرکت ها صورت میگیرد. اگر قصد خرید قطعات موتور خود از این برند هارا دارید مطمئن باشید بهترین قیمت و کیفیت نزد ما است و سفارش خود را به ما بسپارید.

 


 

 


برای کسب اطلاعات بیشتر از موجودی قطعات با ما درتماس باشید یا شماره فنی قطعه مورد نظر خودرا جست و جو کنید.