موتور، اصلیترین بخش خودرو به حساب میآید که به سبب انفجارهای پیاپی سوخت درون سیلندرهای آن، به شدت داغ میشود. دمای بالای موتور در صورت عدم کنترل، به قطعات مختلف آسیب میرساند و در نهایت موتور خودرو را از کار میاندازد. بدین منظور طراحان به فکر ایجاد و طراحی سیستم خنک کننده برای یک وسیله نقلیه موتوری افتادند.
با روشن شدن ماشین، سیستم خنک کننده نیز فعال میشود. مایع خنک کننده از طریق پمپ وارد موتور میشود و گرمای آن را جذب میکند. پس از اینکه مایع به اندازه کافی گرما جذب کرد، به وسیله ترموستات به سمت رادیاتور هدایت میشود. رادیاتور دمای مایع خنک کننده موتور را کاهش میدهد. برخی رادیاتورها یک پروانه اضافی دارند که با انتقال حرارت مایع خنک کننده موتور ماشین به اطراف، سرعت خنک شدن مایع را بیشتر میکنند. پس از اینکه دمای مایع خنک کننده کاهش پیدا کرد، دوباره به سمت موتور هدایت میشود.
سامانه خنک کننده موتور شامل رادیاتور و کلاهک تنظیم فشار، ترموستات، واترپمپ ، پروانه خنک کننده، مخزن مایع خنک کننده موتور و چندین شیلنگ میشود. مایع خنک کننده در این سیستم در حال گردش است و گرمای موتور و از افزایش دمای موتور و قطعات آن جلوگیری میکند.
رادیاتور
در سیستم خنککاری با مایع، وقتی مایع گرمای موتور را به خود جذب کرد به سمت رادیاتور میآید. وظیفه اصلی رادیاتور هم این است که این گرما را به جریان هوای اطراف خود منتقل کند و به این شکل گرمای موتور را به محیط بیرون موتور منتقل کند. رادیاتور اکثرا در وسایل نقلیه مکانیکی جلو موتور و در معرض هوا قرار میگیرد .
رادیاتور هم از یک سری پرهها یا تیوبها یا لولههای مارپیچ و زیگزاگی آلومینیومی تشکیل شده است که آب در میان این پرهها جریان مییابد. البته در برخی از ماشین آلات راهسازی مثل لودر 950B به علت بزرگ بودن دستگاه رادیاتور یک تکه نمیباشد و رادیاتور به 5 قسمت مختلف برای سهولت در ساخت ، حمل و نقل و تعویض تشکیل شده است.

جنس رادیاتور ها از آلومینیوم میباشد چرا که آلومینیوم به عنوان چهارمین فلز از نظر رسانایی گرما و حرارت نام برد ، البته ارزان تر بودن این فلز بل مقایسه با سایر فلزات هم بی تاثیر نمیباشد.
واترپمپ
میتوان گفت مهمترین قطعه در سیستم خنککاری اتومبیلها همین واتر پمپ است که قلب تپنده این سیستم به حساب میآید. وظیفه این پمپ هم به جریان انداختن آب در سیستم خنککاری یا به شکل واضحتر در رادیاتور و مجاری اطراف بلوک موتور است، یعنی مایع خنک را از سطح پایین رادیاتور به سمت موتور هدایت میکند. واتر پمپ یک پمپ ساده است که نیروی پمپاژ خود را به وسیله تسمه از میللنگ میگیرد.
اما در ماشین آلات راهسازی قطعات مختلف دیگری در زیر مجموعه سیستم خنک کننده قرار گرفته است . هسته خنک کننده روغن یا به اصطلاح کولر روغن (CORE AS – OIL COOLER) ، سوئیچ قطع کن , لوله های آب رادیاتور که در گریدر های شرکت کاترپیلار این لوله ها دارای طولی زیاد میباشند اما در لودر ها و بلدوزر ها این طور نیست .
مجموعه ما واردکننده لوله های رادیاتور ، رادیاتور و کولر های مختلف داخل سیستم خنک کاری لودر ، بلدوزر و گریدر های برند کاترپیلار با برند های ITR , SSP CGR میباشد .
برای کسب اطلاعات بیشتر از موجودی قطعات با ما درتماس باشید یا شماره فنی قطعه مورد نظر خودرا جست و جو کنید.